Bekroonde fotoserie Eddy van Wessel

Eddy Wessel werk
Gepubliceerd op: 9 maart 2020

In samenwerking met persfotograaf Eddy van Wessel, de winnaar van de Zilveren Camera 2019, exposeert de Kunstcommissie zijn bekroonde werk. De foto’s zijn te zien in de hal en op de schermen van Nieuwspoort.

Van Wessel (54) ontving de grootste Nederlandse persfotografieprijs voor de zwart-wit-serie 'Het laatste bolwerk' die hij maakte rond de Oost-Syrische stad Baghouz in maart 2019, op de grens van Syrië en Irak. Baghouz was toen het laatste versterkte steunpunt van IS. De indringende foto’s tonen de uittocht van 60.000 IS-vluchtelingen en - strijders. Van Wessel verbleef een maand in de buurt van Baghouz; de stad zelf kon hij niet in.

Volgens het oordeel van de jury van de Zilveren Camera is ‘het een overweldigende serie met dystopische beelden van een uittocht door een woestijn, waarbij het onderscheid tussen slachtoffer en dader minder voor de hand liggend is dan een simpel goed en kwaad’.

Het is de derde keer dat Van Wessel de hoofdprijs van de Zilveren Camera heeft gewonnen. De toekenning ervan is ook een eerbetoon aan zijn doorzettingsvermogen en volharding. Eerder kreeg hij de trofee in 2012 voor zijn beelden van de Syrische burgeroorlog in Aleppo en in 2015 voor zijn foto’s van de strijd tegen IS in Sinjar, Irak. Hij fotografeert al ongeveer 25 jaar in conflictgebieden – van Irak en Syrië tot Tsjetsjenië en Bosnië.

In 2015 schreef de jury “De strijd die Van Wessel vastlegt vormt als het ware het beginpunt van de reis van de vluchteling.” Dat kan ook weer worden gezegd van een van de sterkste beelden uit de winnende serie van dit jaar: een jong meisje dat een rolkoffer achter zich aansleept en recht in de lens van de camera kijkt. Door de positie van de fotograaf maakt Van Wessel haar de aanvoerder van een stoffige karavaan, die over een kale vlakte nadert. Het lot van de IS-kinderen  en -moeders, vaak afkomstig uit Europese landen, werd een van de grote nieuwsverhalen van het jaar en dat maakt de foto van Van Wessel, met terugwerkende kracht, nog relevanter. Zonder enige pathos stelt het beeld de vraag naar het lot van deze mensen, en vooral van dit meisje, dat ons aankijkt met een blik waarin we al het leed van de wereld kunnen projecteren.

De fotoserie is van 9 maart t/m 14 april 2020 te zien in Nieuwspoort.

Gerelateerde pagina's

Deze pagina delen: